28.06.2017

Design thinking in legal: zo kan het ook!

Leesduur
Aantal woorden

Bij Dull Consulting hebben we een atypische aanpak ontwikkeld. We gaan op een “andere” manier om met juridische, financiële en strategische theorie. We krijgen vaak de vraag wat dat precies inhoudt, die “andere” manier. Wel, we besteden bijvoorbeeld heel veel aandacht aan creativiteit en aan design thinking. “Hoe kun je die zaken toepassen op juridische materie?” is vaak de volgende vraag die we dan krijgen. Aan de hand van onderstaande case kunnen we verduidelijken wat we bedoelen.

De vraag van de klant

We werden benaderd door een bedrijf dat aan product-design doet (laat ons het bedrijf ProDu noemen). Steven, de CEO van ProDu vertelde ons dat zij bij een eerste overleg altijd een NDA onder de neus van hun klant schuiven. Dit is noodzakelijk, omdat er heel vaak innovatieve ideeën en producten worden voorgesteld, en de NDA wordt aangewend als een basis voor bescherming van de intellectuele eigendom van ProDu. Dat proces, waarbij Steven nog voor er één woord is gezegd (bij wijze van spreken) een zwaarwichtig juridisch contract moet voorleggen aan de klant, is geen fijne basis om mee te beginnen.

Bovendien was de NDA die bij ProDu courant was een aantal jaar terug geschreven door hun advocaat, in een zeer ingewikkelde taal, vol met juridisch jargon. Steven vroeg ons of wij de NDA konden herschrijven, in mensentaal.

Wat we niet hebben gedaan

Veel van onze concurrenten zouden deze opdracht met beide handen gegrepen hebben en zouden de NDA hebben ontleed en naar het allerbeste van hun vermogen opnieuw hebben opgebouwd, in mensentaal. Dat is natuurlijk prima, maar dat is een schoolvoorbeeld van een klassieke aanpak. Niet de manier waarop wij te werk gaan.

Wat we wel hebben gedaan

In plaats daarvan hebben wij eerst een stap terug genomen. Dat is een essentieel onderdeel van design thinking: divergent denken. Bij een klassieke aanpak wordt er convergent gewerkt, we vertrekken van een zekere vorm van chaos, we maken keuzes, schrappen en focussen, om zo tot resultaat te komen. Bij divergent denken ga je juist keuzemogelijkheden toevoegen. Je neemt een stap terug, verbreedt de scope van de opdracht en gaat jezelf meer vragen stellen.

Zo hebben wij ons afgevraagd: “wat is het doel van de NDA eigenlijk?”. Bij ProDu is men op dagdagelijkse basis bezig met innovatie. Hun product, hun aanbod, dat ìs innovatie. Het is dus hun belangrijkste bezit, ze moeten er dan ook alles aan doen om dit te beschermen. De NDA draagt bij tot deze bescherming.

Een nobel doel dus, wat is dan het probleem? Het probleem ligt in dit geval vooral in de manier waarop het verhaal gebracht wordt. Een juridisch contract onder de neus van een klant schuiven voor aanvang van de gesprekken, dat is niet leuk, voor niemand. Wat is wel leuk? Het feit dat deze klant wordt meegenomen in een traject van innovatie. De klant wordt als het ware deelgenoot gemaakt van de innovatie van ProDu, hun allerhoogste goed. Dát is het verhaal dat moet worden gebracht.

Hoe hebben we het aangepakt?

Het contract herschrijven in mensentaal zou het proces niet veranderd hebben. Nog steeds zou de klant voor aanvang van de gesprekken een - weliswaar beter geschreven - juridisch document moeten ondertekenen. Daarom hebben we het helemaal anders aangepakt.

We stelden ProDu voor een charter van innovatie op te stellen, in de vorm van een online platform. Op deze one-pager (een website die bestaat uit één pagina) wordt op een heel duidelijke en visuele manier (gebruik van foto’s, video, quotes, bulletpoints, …) duidelijk gemaakt hoe belangrijk innovatie is voor ProDu en in welk traject de klant wordt meegenomen. De klant wordt in het charter enthousiast gemaakt over de innovatie van ProDu. Ook een onderdeel van het charter voor innovatie is een module met de titel “de acties die we ondernemen om te kunnen blijven innoveren”, onder deze titel komen alle bepalingen die noodzakelijk zijn om van een juridisch dekkende NDA te kunnen spreken.

De personen met wie Steven een meeting heeft - die meetings waarin hij normaal een NDA zou voorleggen - krijgen nu een overzichtelijke uitnodigingsmail voor hun meeting, met een verwijzing naar een pagina waar ze hun gegevens en de meeting moeten bevestigen. Deze pagina bevat het Charter voor Innovatie van ProDu. Onderaan de pagina vult de klant zijn gegevens in, verklaart hij zich akkoord met de bepalingen van het charter, en bevestigt hij de meeting.

Resultaat

Het resultaat is dat het vervelende proces van de NDA voor aanvang van de meetings volledig is omgedraaid in een positieve ervaring voor zowel de klant als voor ProDu. Naast de zuiver juridische waarde van de NDA heeft het charter voor innovatie namelijk ook een heel belangrijke commerciële waarde.

Dat is hoe design thinking eruit ziet in een juridische context. Benieuwd naar meer? Neem gerust eens contact met ons op!!

Alle nieuwsberichten