03.01.2018

Suitsupply: strategisch wonderkind uit Amsterdam

Leesduur
Aantal woorden

Deze morgen heb ik ze geteld, er hangen intussen 24 pakken in mijn kleerkast. Meer dan de helft ervan zit in een blauwe hoes, met in grijze letters SUITSUPPLY erop. Noem het gerust een verslaving. Ik ben ten prooi gevallen aan een bedrijf met een fantastische strategie. Het lijkt wel alsof CEO en oprichter Fokke De Jong geen fouten maakt. Hieronder staan vijf voorbeelden van de uitmuntendheid van Suitsupply.

De combinatie van operational excellence en customer centricity

Het operationeel model van Suitsupply is heel duidelijk operational excellence. Dat betekent dat de processen bij Suitsupply centraal staan. Alles moet vooral vlot lopen, snel gaan en kwalitatief zijn. Er is heel weinig ruimte voor fouten. Dat resulteert voor de klant in een héél eenvoudige shopping-ervaring. Een pak kopen bij Suitsupply is erg eenvoudig. Je kunt het doen vanuit je luie zetel in een aantal clicks, de volgende dag staat het pak bij jou op de stoep. Niet goed? Ook terugsturen is super gemakkelijk.

Er zijn wel meerdere bedrijven die erin slagen op een succesvolle manier "operational excellence" te implementeren, maar vaak zijn dit bedrijven die een meer “sec” en weinig kwalitatief karakter hebben. Denk bijvoorbeeld aan Aldi, Ryanair of Hema.

Wat Suitsupply uniek maakt is dat ze erin slagen dit operationeel model te koppelen aan een uitstekende mindset van customer centricity (niet te verwarren met customer intimacy). Suitsupply weet wat de klant wil, ze hebben de klantervaring zo vormgegeven dat de noden van de klant perfect worden ingevuld. Dat is op zich al geen eenvoudige opdracht, en al helemaal niet in een operational excellence organisatie.

Verticale integratie

Bij het implementeren van operational excellence is de afhankelijkheid van leveranciers vaak een achilleshiel. Operational excellence bedrijven hechten erg veel belang aan deadlines, KPI’s, kwaliteitscontrole en “right at first time”. Indien er leveranciers zijn die hier minder belang aan hechten, komt heel je organisatie op de helling te staan. Een oplossing voor dit probleem is vaak verticale integratie.

Verticale integratie is een proces waarbij de volledige supply chain wordt geïntegreerd in het bedrijf zelf. Dit betekent dus dat alle taken die momenteel nog door leveranciers worden uitgevoerd, worden overgenomen door Suitsupply. Dit proces is bij Suitsupply helemaal voltooid, op vandaag is Suitsupply niet meer afhankelijk van leveranciers, zij kunnen eigenlijk heel het proces van A tot Z zelf.

© Suitsupply

Uitstekende marketing

Suitsupply heeft al regelmatig de pers gehaald met haar marketingcampagnes. Het bedrijf uit Amsterdam werkt voor haar campagnes samen met de beroemde fotograaf Carli Hermès. Deze fotograaf schuwt de controverse niet en bedenkt vaak campagnes die erg seksueel geladen zijn. In de jaren 90 en 2000 bewees United Colors of Benetton dat choqueren met reclamecampagnes werkt, dat hebben ze bij Suitsupply duidelijk goed begrepen.

Naast de marketingcampagnes die tot de verbeelding spreken slaagt Suitsupply er ook goed in de juiste mensen voor hun kar te spannen in het kader van influencer marketing. Zo is de invloedrijke Nederlandse journalist Jort Kelder al jaren hét gezicht van Suitsupply - hij heeft zelfs een eigen lijn, Jort genaamd. Ook het Nederlandse Olympisch team wordt al jaren door Suitsupply gekleed. Hiermee kaapten de Amsterdammers trouwens al verschillende awards weg.

© Suitsupply

Innoveren om te groeien

De Jong begrijpt als geen ander dat stilstaan achteruitgaan is. Hij is voortdurend op zoek naar initiatieven om de groei van Suitsupply te faciliteren. De innovatie-initiatieven die Suitsupply neemt zijn echter vaak onopvallend omdat ze niet radicaal maar incrementeel zijn (zie onze whitepaper voor meer informatie hierover) en omdat de initiatieven niet buiten de lijntjes van de missie van het bedrijf kleuren.

Zo was Suitsupply de eerste jaren een pure detaillist. Je kon bij Suitsupply terecht voor pakken, en dat was het. Intussen hebben zij de omslag gemaakt van detaillist naar generalist. Je kunt tegenwoordig bij Suitsupply terecht voor alles wat herenkledij is, van jassen tot sokken.

Niet zo lang geleden heeft De Jong ook Suistudio gelanceerd. Een iets meer radicaal initaitief. Suistudio is gericht op vrouwen en moet de nieuwe groeimotor voor het bedrijf worden.

© Suitsupply

Omnichannel, all the way

Is Suitsupply nu een winkelketen met een webshop erachter, of is het een webshop met een fysiek winkelnetwerk? Niemand die het weet, want Suitsupply slaagt er wonderwel in de twee als gelijkwaardig neer te zetten. De webshop is een geoliede machine, er komt veel aantrekkelijke visuele content aan bod, er worden regelmatig nieuwe functies geïntroduceerd en de user interface is subliem.

Maar ook de eigen winkels worden met de meeste zorg en grandeur neergezet. Suitsupply kiest altijd voor unieke locaties in grote steden voor haar winkels. De mensen die in de winkels werken zijn altijd piekfijn uitgerust en hebben een uitstekende productkennis.

Een omnichannel aanpak waar heel veel retailketens een voorbeeld aan kunnen nemen, dus.

© Suitsupply

Het strategisch wonderkind

Deze vijf elementen zijn slechts een kleine greep uit alle elementen waar Suitsupply in excelleert. De Jong houdt dan ook vol dat zijn bedrijf op vandaag nog altijd in de kinderfase zit, en dat het beste nog moet komen. Ik ben alvast heel benieuwd!

Alle nieuwsberichten