08.08.2017

Ruil jij binnenkort je bedrijfswagen in voor extra cash?

Leesduur
Aantal woorden

Vanaf 1 januari volgend jaar zouden werknemers ervoor kunnen kiezen om hun bedrijfswagen in te ruilen voor extra cash. De regering bereikte over dit “mobiliteitsbudget” al een akkoord, maar de kogel is nog niet door de (wetgevende) kerk. Onderstaande uitleg moet dus vooral nog onder voorbehoud van wijzigingen gelezen worden.

Wat houdt het in?

Als werknemer kies je ervoor om niet langer over een bedrijfswagen van je werkgever te beschikken, maar neem je in de plaats hiervan een extra som geld. Opgelet, de werkgever is niet verplicht om deze mogelijkheid aan te bieden aan zijn werknemers en doet hij het toch, dan is de werknemer van zijn kant ook niet verplicht om op deze optie in te gaan: een wederzijds akkoord is vereist!

Daarenboven worden aan werkgever en werknemer voorwaarden opgelegd:

  • De werkgever moet al minstens 36 maanden voorafgaandelijk aan het invoeren van de keuzemogelijkheid bedrijfswagens aanbieden. Er zou een uitzondering voorzien worden voor jonge bedrijven die nog geen 3 jaar bestaan;
  • De werknemer moet in de voorbije 36 maanden al minstens 1 jaar ononderbroken een bedrijfswagen hebben waarvan minstens 3 maanden ononderbroken voor het moment van de aanvraag tot ruil. Stel dat de werknemer binnen dat jaar verandert van job, dan kan hij zijn termijn verderzetten bij de nieuwe werkgever.

Hoe groot is die som geld?

Het mobiliteitsbudget zal worden bepaald op basis van het voordeel alle aard van de laatste bedrijfswagen van de werknemer. De formule die zal moeten toegepast worden verschilt naargelang de werknemer al dan niet een eigen bijdrage voor de wagen betaalde. Deze kan er bovendien voor kiezen om ook zijn tankkaart in te ruilen.

"Deze maatregel is een uitstekende kans voor ondernemingen om meer flexibiliteit in het loonbeleid te implementeren."

Hoe zit het met de sociale en fiscale behandeling?

Het mobiliteitsbudget zal dezelfde behandeling ondergaan als de bedrijfswagens. Dat houdt in dat een werknemer erop belast wordt als voordeel alle aard en geen sociale bijdragen op het budget dient te betalen. De werkgever van zijn kant zal een solidariteitsbijdrage moeten betalen op het cash bedrag.

Waarom doen?

De reden om hierop in te gaan voor een werknemer is volledig subjectief: hij gebruikt zijn wagen niet zo vaak en komt liever met de fiets werken, hij is tevreden met een veel goedkopere en bovendien eigen wagen, de partner heeft ook een bedrijfswagen, …

Waarom zou je deze keuzemogelijkheid als werkgever aanbieden? Op deze manier kan een onderneming die dat wenst zich gaan profileren als “groene” onderneming. Immers, het mobiliteitsbudget pleit voor een meer duurzame en flexibele mobiliteit in ons land en is een poging om in te gaan tegen de overdaad aan bedrijfswagens.

Daarnaast is deze maatregel een opportuniteit om tegemoet te komen aan de steeds groeiende vraag van werknemers naar een flexibel verloningsbeleid. Voor wie helemaal mee wil zijn: waarom geen cafetariaplan invoeren waarin mobiliteit één van de pijlers is. Binnen deze pijler kan je je werknemers dan laten kiezen voor een bedrijfswagen, een upgrade van de bedrijfswagen, het mobiliteitsbudget, een bedrijfsfiets,… Keuzemogelijkheden genoeg!


Vragen rond dit initiatief? Of in het algemeen vragen rond jouw (flexibel) verloningsbeleid?
Stuur een mailtje naar Daphné

Alle nieuwsberichten