22.11.2017

Omzet zegt niets, maatje!

Leesduur
Aantal woorden

Beeld je twee ondernemers in die zich aan elkaar voorstellen. De eerste stelt zichzelf en zijn bedrijf voor en zegt: “In 2016 hebben wij een omzet gerealiseerd van 20 miljoen euro.” De tweede ondernemer begint ongemakkelijk te schuifelen op zijn stoel. Hij heeft slechts 4 miljoen euro omzet gedraaid in datzelfde jaar. Ongemakkelijk schuifelen? Nergens voor nodig… Omzet zegt niets.

text

© MarketWatch

Ondernemers onder elkaar

Beeld je dezelfde situatie in. Twee ondernemers lopen elkaar tegen het lijf en stellen zichzelf voor. Alleen, deze keer kennen we de namen van de twee ondernemers. De ene, Fran Horowitz is CEO van kledingmerk Abercrombie & Fitch. De tweede, Ben Vandenberghe is CEO van het Izegems technologiebedrijf Skyline Communications. De conversatie tussen beiden zou er wellicht zo uitzien:

  • Hallo, ik ben Fran Horowitz, CEO van Abercrombie&Fitch, in 2016 realiseerden wij maar liefst 3,3 miljard dollar omzet.
  • Dag Fran, ik ben Ben Vandenberghe, CEO bij Skyline Communications, een bedrijf dat in 2016 een omzet van 29,2 miljoen euro realiseerde.

Omgerekend, en als we ons baseren op omzet is het bedrijf van Horowitz ongeveer honderd keer zo groot als dat van Vandenberghe. Toch hoeft Vandenberghe zich niet ongemakkelijk te voelen, wel integendeel. De conversatie zou wellicht op deze manier verdergaan:

  • Wauw Fran, 3,3 miljard dollar omzet, dat is indrukwekkend! Hoeveel winst maken jullie dan?
  • (Fran verlaat de zaal)

Als er iemand zich ongemakkelijk zal voelen bij deze conversatie, dan zal het toch vooral de CEO van het kledingmerk zijn, want in 2016 kon A&F slechts 0,2% van de 3,3 miljard dollar omzet converteren in winst, goed voor zo’n 7,7 miljoen dollar.

Dan deden ze het in Izegem beter want Skyline realiseerde in 2016 een spectaculaire nettowinst van 10,7 miljoen dollar. Maar liefst 37% van de omzet van deze West-Vlaamse rising star was nettowinst. Spectaculaire cijfers, waar een Horowitz ongetwijfeld gaat van duizelen.

text

Omzet zegt niets, maatje

Toen ik nog maar pas gestart was bij Dull – ik ben de enige met een finance-achtergrond – moest ik hier ook wat misverstanden over financieel management de wereld uit helpen. Zo verwees Karel-Jan regelmatig naar een bedrijf als zijnde “een groot bedrijf”, zich baserend op hun omzet. “Fout” wierp ik hem toe. “Omzet zegt niets, maatje.” En sindsdien zijn we vertrokken met deze leuze. Ik ben nu eenmaal geen groot bedrijf wanneer ik 10 klanten vind die het niet erg vinden om 10 miljoen euro te betalen voor een strategy workshop van 3 uur.

Er zijn namelijk andere parameters in het spel, parameters die vaak veel meer zeggen dan de omzet. Denk maar aan de cashflow, want dat een bedrijf veel omzet draait betekent uiteraard niet noodzakelijk dat ze ook veel geld op de rekening staan hebben. Er is nog altijd een verschil tussen een factuur uitschrijven en een factuur innen (de boekhoudkundige lezers zullen zich ongetwijfeld het verhaaltje #40 vs #70 herinneren).

text

Omzet in het voetbal

Wie me kent, weet dat ik een voetbalfan ben (dat is eigenlijk nogal zacht uitgedrukt). Onze Rode Duivels mogen terug naar het WK, Hallelujah! Of dit financieel gezien een meevaller zal worden, is een andere vraag. Toen de Rode Duivels in 2014 naar het WK in Brazilië mochten, steeg de omzet van de KBVB in dat seizoen spectaculair met 43% en toch werd het jaar afgesloten met een nipt verlies (0,2 miljoen euro) terwijl er het jaar voorheen nog een mooie winst behaald werd. Een gevolg door de stijgende personeelskosten (vnl. lonen staf en spelers) die met 65% gestegen waren.

We merken op dat de opbrengsten en de personeelskosten van de KBVB steeds gevoelig stijgen wanneer de Rode Duivels naar een groot tornooi gaan. Naar de aanloop van het EK 2016 in Frankrijk, steeg de omzet met 36% in vergelijking met 2015 maar de personeelskosten eveneens met 51%, toch werd dat jaar afgesloten met een grootste winst van de laatste jaren (3,49 miljoen euro).

Stijgende of dalende omzetten, het zegt nog steeds te weinig.

text

Conclusie

Oke, als omzet ons weinig vertelt, waar moeten we ons dan wel op baseren? Elke financieel expert heeft natuurlijk een eigen visie en aanpak. Er is geen “juist” antwoord op deze vraag. Ik persoonlijk ben van mening dat brutomarge of EBITDA het op zich al iets duidelijker maken. Vooral omdat deze bedragen op zich al het resultaat van een aantal berekeningen zijn, waardoor er verschillende parameters in opgenomen zijn. Toch moet ook hier nuance worden aangebracht. Het is namelijk niet nuttig om bedrijven of sectoren met elkaar te vergelijken op basis van brutomarge/EBITDA. Maar dat is misschien materiaal voor een volgende blog? ;-)

Alle nieuwsberichten