19.12.2016

Duurzaam ondernemen: meer dan holle slogans

Leesduur
Aantal woorden

Sustainability. Consciousness. Environmental friendly. Fair & ethical. Begrippen die je als zelfrespecterende ondernemer maar beter au serieux neemt. Nog te vaak wordt vastgehouden aan de verkeerdelijke opinie dat duurzaam ondernemen wollig is en men er geen financieel succes mee kan boeken. Think again.

Wat is duurzaam ondernemen?

Nog even een korte definitie van wat duurzaam ondernemen precies inhoudt: het is een proces waarbij ondernemingen naast economische overwegingen ook vrijwillig milieu- en sociale overwegingen in hun bedrijfsvoering integreren. Hierbij wordt gezocht naar een balans tussen economie, milieu en maatschappij met als doel continu te verbeteren op bedrijfs- en maatschappelijk vlak.


© Pexels


Hoe gaat zoiets concreet in zijn werk? Het spreekt voor zich dat voor iedere ondernemer een duurzame bedrijfsvoering er anders uitziet. Als onderneming moet je namelijk rekening houden met meerdere aspecten, waaronder de verwachtingen van je stakeholders (klanten, leveranciers, werknemers, …). Vinden klanten (ook toekomstige) het oké dat jouw product door kinderarbeid tot stand komt in ruil voor lage prijzen, of rekenen ze je hierop af? Willen ze enkel milieuvriendelijke materialen in het product terugvinden of is dit niet bepaald een issue? Wees hier vooral niet naïef in, consumenten hun aankoopgedrag is steeds minder voorspelbaar en ze zijn steeds beter geïnformeerd. Als ze een jas van 899 euro kopen willen ze graag weten welke materialen hiervoor zijn gebruikt, waar de jas werd geproduceerd en misschien zelfs hoe die tot in de winkel is geraakt.


© Stella McCartney


De modesector als exponent

Het is dan ook voornamelijk in de modesector een hot topic om verantwoord te ondernemen, al gaat het een héél stuk verder dan de discussie over het al dan niet gebruiken van bont en leder. Het moordende ritme waaraan ontwerpers en retailers proberen te concurreren met de fast fashion ketens, door op speedtempo te gaan ontwerpen en verkopen, staat haaks op het idee van duurzame mode waarbij er bewuster wordt geproduceerd en geconsumeerd.


© Pexels


Het is belangrijk om te beseffen dat er in elke schakel van de organisatie kan worden bijgedragen tot duurzaam ondernemen. Neem elk proces onder de loep en ga hierbij na of er bepaalde maatregelen kunnen worden genomen om de bedrijfsprestaties te verbeteren, zowel op economisch- als op milieu en sociaal vlak.
Als duurzaam ondernemer creëer je geloofwaardigheid en merkloyaliteit. Als je deze visie duidelijk naar voor brengt kan dit zowel geïnspireerde en creatieve werknemers als nieuwe klanten opleveren. Onder andere Filippa K en Stella McCartney bewezen al succesvol én duurzaam te kunnen zijn.


© Filippa K


Makkelijker gezegd dan gedaan?

Neem zeker even een kijkje in het West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen. Wie dit charter ondertekent engageert zich om samen met andere bedrijven en organisaties een actieplan te realiseren rond 10 thema’s. Een team van onafhankelijke deskundigen beoordeelt vervolgens tijdens een jaarlijkse evaluatie de resultaten en denkt constructief mee over mogelijke aandachtspunten en verbeteropties. Door deel te nemen wordt het duurzaam ondernemen gestructureerd aangepakt en word je als organisatie voortdurend gestimuleerd om continu te verbeteren.


© Pexels


Bel&Bo en Bruno Pieters

Een mooi voorbeeld van een Belgisch bedrijf uit de regio die zich hard inzet om duurzaam te ondernemen is Bel&Bo. Topman Lode Benoit spreekt steeds vol passie als hij het heeft over de maatregelen die ze als kledingketen hebben genomen om duurzame mode te creëren. Een greep uit de acties die ze ondernemen:

  • Alle leveranciers worden verplicht een gedragscode te ondertekenen waarin ze verklaren dat de producten op een menswaardige manier worden vervaardigd
  • Meer rechtstreekse aankoop om zo risico’s bij tussenleveranciers te vermijden
  • In de winkels krijgt elke nieuwe klant een gratis herbruikbare tas aangeboden. Bij een tweede bezoek hebben ze steeds de keuze tussen een plastic tas of in plaats daarvan extra punten op hun klantenkaart
  • Cursus eco-driving voor alle chauffeurs
  • Ervaringsuitwisselingen tussen de werknemers (eens werken op een andere afdeling)

Meer informatie over het pact van Bel&Bo: https://www.bel-bo.be/durability


© Bel&Bo


Een ander inspirerend voorbeeld is onze Vlaamse designer Bruno Pieters. Via de website www.honestby.com kan je zijn collectie kopen en hierbij per kledingstuk een volledig overzicht vinden van het ontstaan ervan. Dit gaat van de weverij die zorgde voor het materiaal van de voering tot de koolstof-footprint tot de prijsberekening van het kledingstuk.


© Bruno Pieters


Alle nieuwsberichten