12.12.2017

Apple koopt Shazam: data is the new gold.

Leesduur
Aantal woorden

Gisteren raakte bekend dat Apple de populaire muziekherkenningsapp Shazam overneemt. Een exact overnamebedrag maakten de twee betrokken partijen niet bekend, maar het zou gaan om 400 miljoen dollar. Een zakcent voor Apple, dat het meest cash-genererende bedrijf ter wereld is. Een logische reden voor de overname voor Apple is dat Shazam een ideale "lead generator" is voor hun streamingdienst Apple Music, maar er is meer...

Apple Music versus Spotify

De muziekindustrie veranderde voorgoed toen Apple in 2003 iTunes introduceerde. De technologiereus uit California zat al sinds begin jaren 2010 met plannen om de markt een tweede keer serieus te veranderen met de introductie van een streamingdienst. De Amerikanen werden echter in snelheid gepakt door een start-up uit Zweden. Enter Spotify.

Spotify groeide in geen tijd uit tot een gigantisch muziekplatform. Het telt vandaag maar liefst 60 miljoen betalende gebruikers, dat zijn er dubbel zoveel als Apple Music. Bovendien heeft Spotify verrassend goeie deals kunnen onderhandelen met de grootste platenlabels ter wereld. Volgend jaar trekt het Zweedse bedrijf vol goeie moed naar de beurs. Your move, Apple Music?

Shazam moet gebruikers genereren

Shazam - op financieel vlak eigenlijk maar een kleine garnaal met ± 45 miljoen euro aan inkomsten - is voor Apple Music een gedroomde lead generator. Naar schatting 100 miljoen mensen per maand gebruiken de app om muzieknummers te herkennen. Als Apple erin slaagt deze mensen naar hun streamingdienst te laten doorstromen, kan Apple Music snel aan een inhaalrace beginnen. De vraag zal zijn op welke manier Apple van plan is dit aan te pakken.

More than meets the eye

Het is echter niet ondenkbaar dat er nog een tweede belangrijke beweegreden is voor Apple om in Shazam te investeren. Bedrijven zoals Amazon, Google en Facebook zijn helemaal klaar voor de toekomst. Dit zijn bedrijven die niet afhankelijk zijn van een goed product, hun businessmodellen zijn gebouwd op data. Tijdens het afgelopen decennium zijn deze bedrijven erin geslaagd op een héél efficiënte manier een gigantische berg data te verzamelen, en deze vervolgens ook optimaal te valoriseren.

De data die Google en Amazon hebben bieden hen ook een voorsprong als het gaat over de "voice controlled speakers". Google heeft Google Home, Amazon heeft Echo. Beiden werken goed, precies doordat ze op de berg data teren die achter hun moederbedrijven zit. Apple heeft een paar maanden geleden met HomePod een eigen voice controlled speaker aangekondigd, maar dat Siri véél minder "weet" dan haar collega's is een probleem.

Microsoft en Apple hebben dus wat schade in te halen op hun concurrenten als het gaat over datastrategie. Microsoft zette eerder dit jaar een flinke stap in de juiste richting met de overname van het populaire social media platform LinkedIn, nu lijkt Apple ook in de juiste richting te bewegen door Shazam in te lijven.

Datastrategie

Over welke data Shazam dan precies beschikt? Wel, dat staat eigenlijk heel duidelijk opgelijst in de privacy-policy van de app. Zo is er natuurlijk de data die je achterlaat wanneer je een account aanmaakt, maar daarnaast heb je Shazam ook toegang gegeven tot data op de sociale profielen die je aan je Shazam-account gekoppeld hebt én slaat de app ook locatiegegevens op. Maar dat is peanuts in vergelijking met de muziek-gerelateerde data die Shazam genereert.

Zo is het bijvoorbeeld perfect denkbaar dat Apple aan de hand van Artificial Intelligence een slim algoritme kan bouwen dat zich baseert op alle verzamelde gegevens om in een heel vroeg stadium te voorspellen hoe goed een bepaald nummer zal scoren in de charts. Als Apple hierin zou slagen, heeft het een businessmodel waarvoor de muziekindustrie enorm veel geld zou betalen. Om maar één voorbeeld te noemen.

What's next?

Apple besteedt altijd erg veel aandacht aan design. De look & feel van Shazam past op vandaag absoluut niet bij de stijl die het merk Apple uitstraalt, het is dus denkbaar dat in de nabije toekomst wordt gewerkt aan een volledig nieuwe interface voor Shazam. Met het uitrollen van deze nieuwe visuele identiteit kunnen mogelijks ook bepaalde structurele wijzigingen worden doorgevoerd. Het is afwachten om te kijken of deze wijzigingen inderdaad wijzen in de richting van een dieper liggende datastrategie voor Apple.

Alle nieuwsberichten