17.10.2016

Digitaal transformeren, deel één: de spin-off

Leesduur
Aantal woorden

Digitale transformatie is al een hele tijd een "hot topic" als het gaat over ondernemen. Steeds meer bedrijven en hun managers worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. De economische context verandert snel onder invloed van digitalisering. Van bedrijven wordt verwacht dat ze "transformeren" om de trein niet te missen. Hoe ze dat kunnen doen? Prof Steve Muylle van Vlerick Business School ontwikkelde een model met drie mogelijke manieren om aan digitale transformatie te doen. Tijdens de komende drie weken bespreken wij deze drie mogelijkheden één voor één. De eerste: spin-offs.



Wat gaan we lenen? Wat gaan we vergeten?

In de eerste plaats moet worden gekeken naar het businessmodel van het bedrijf dat wil gaan transformeren. De eerste vraag die men zich stelt is de volgende: hoeveel van ons bestaand businessmodel gaan we vergeten? Is dat veel, gemiddeld, of weinig? De tweede vraag: hoe veel gaan we over het muurtje kijken, bij andere bedrijven. Hoe veel gaan we met andere woorden gaan lenen bij andere businessmodellen? Is dat weinig, gemiddeld, of veel?

Afhankelijk van de keuzes die je maakt zijn er drie mogelijkheden. Bedrijven die veel gaan vergeten, en weinig gaan lenen kunnen terecht bij spin-offs of financiële participaties. Bedrijven die veel gaan vergeten, en ook veel gaan lenen komen uit bij strategische experimenten. Als laatste, de bedrijven die weinig gaan vergeten, en veel gaan lenen, die kunnen gaan innoveren binnen het eigen businessmodel.



Spin-offs of pure financiële investeringen.

Het eerste onderdeel van de matrix gaat over spin-offs of pure financiële investeringen. Dat zijn eigenlijk twee tegenpolen. Bij spin-offs wordt een succesvol onderdeel van een bedrijf afgestoten, zodat het een aparte entiteit wordt. Dit kan gebeuren in het kader van een digitale transformatie. Dat is wat er bijvoorbeeld is gebeurd bij de oprichting van Dolmen, tegenwoordig Real Dolmen. Aanvankelijk was Dolmen de IT-afdeling van De Colruyt Groep, toen echter bleek dat deze afdeling erg sterk werk leverde werd door het management de beslissing genomen van Dolmen een spin-off te maken, zodat Colruyt voor Dolmen eigenlijk een een klant werd, en Dolmen ook zijn diensten kon aanbieden aan andere bedrijven dan Colruyt, zodat het volop kon groeien als een volwaardig bedrijf.

Het businessmodel van De Colruyt Groep werd bij deze spin-off in grote mate vergeten en er werd niet veel geleend van andere bedrijven. Dat was ook het geval toen Coca Cola een puur financiële investering (in tegenstelling tot een strategische participatie of overname) nam in de startup Wonolo. Wonolo, kort voor Work Now Locally, biedt via een mobiele applicatie de mogelijkheid aan bedrijven om flexibele werkkrachten snel in te zetten voor een bepaalde kleine opdracht. Het probleem dat Coca Cola met deze participatie heeft opgelost? Doordat grote retail-ketens in het economisch verkeer steeds meer macht in handen krijgen, krijgen deze ook steeds meer onderhandelingsvrijheid. Vroeger werden paletten frisdrank geleverd in het magazijn van de supermarkt, en plaatsten medewerkers van de supermarkt deze in de rekken. Tegenwoordig moeten de merken deze taak zelf op zich nemen. Medewerkers van Coca Cola moeten dus zelf de blikjes en flessen in de rekken plaatsen. Omdat dit voor Coca Cola een erg dure aangelegenheid was, vooral doordat veel tijd werd verloren met verplaatsingen tussen de verschillende fillialen van een bepaalde supermarkt, ging het management op zoek naar een oplossing, deze werd gevonden in Wonolo. Coca Cola kocht de app en gebruikte ze om tijdelijke werkkrachten te zoeken die werden ingeschakeld om de rekken te vullen.

Het businessmodel van Wonolo heeft weinig te maken tot niets met dat van Coca Cola, bovendien heeft Coca Cola bij deze investering ook niet echt over het muurtje gekeken naar andere bedrijven om het businessmodel achter digitale transformatie vorm te geven.


Volgende week bespreken we de strategische experimenten. Hoe kunnen bedrijven aan de hand van hun digitale transformatie de zogenaamde long tail aan hun business toevoegen?


Beelden: D'Ieteren, Wonolo, Prof. Steve Muylle

Alle nieuwsberichten