03.04.2018

De strategie achter animoji

Leesduur
Aantal woorden

In september 2017 introduceerde Apple de iPhone X, het nieuwste stokpaardje onder de iPhones en vol met nieuwe technologie. De meest opvallende technologie in de iPhone X is wellicht de frontcam, waarin een aantal sensoren zitten die de iPhone in staat stellen om een gezicht helemaal te analyseren en te gaan recreëren in virtual reality. Eén van de zaken die gebouwd zijn op die technologie is animoji.

Animo-wat?

Aan de hand van animoji kun je met je gezicht een emoji aansturen. De emoji van jouw keuze gaat dan jouw gezichtsuitdrukking aannemen, en elke beweging die je maakt in en met je gezicht komt terug op de emoji, zo lijkt het alsof jij de emoji wordt, als het ware.

Op zich een leuke spielerei, zo lijkt het, maar wellicht zit er toch iets meer strategie achter Animoji dan je op het eerste zicht zou vermoeden.

Een nieuw strategisch model

Tot een tien- à vijftiental jaar geleden kon je eigenlijk alle grote succesvolle bedrijven indelen in drie strategische modellen. Zo had je operational excellence voor bedrijven die uitblinken in efficiëntie, customer intimacy voor bedrijven die zich onderscheiden in klantgerichtheid en service op maat, en ten slotte product leadership voor bedrijven met een uniek kwalitatief en innovatief aanbod.

Maar met de komst van ondernemingen zoals Google, Amazon en Facebook is het strategisch model dat Treacy en Wiersema in 1992 ontwikkelden een klein beetje aan het wankelen gegaan. Deze bedrijven laten zich namelijk niet zo makkelijk catalogiseren in één van de drie strategische modellen. Op die manier is er een nieuw strategisch model ontstaan, genaamd platform leadership.

Platform leadership

Bij platform leadership is het zo dat bedrijven erin slagen een heel interessant platform op te bouwen. Men bouwt een platform waarop heel veel interacties ontstaan. Interacties, enerzijds tussen gebruiker en platform, maar anderzijds ook tussen gebruikers onderling. Van zodra een bepaalde kritische massa is bereikt, wordt het voor deze bedrijven erg interessant om dit platform open te stellen naar derde partijen, en kan zo omzet worden gegenereerd.

Dit is exact wat bijvoorbeeld Facebook heeft gedaan. Zij hebben een erg interessant platform gebouwd, met heel veel interactie en enorm veel communicatielijnen. Dan hebben ze hun platform op een bepaald moment open gesteld voor derde partijen, denk hierbij in de eerste plaats aan adverteerders, maar denk ook aan ontwikkelaars zoals Cambridge Analytica, deze partijen betalen Facebook om toegang te krijgen tot het platform. Op die manier verdient Facebook gigantisch veel geld.

Op een iets kleinere schaal, maar nog altijd op een zeer indrukwekkende manier, is dat ook waar Teamleader mee bezig is. Teamleader heeft in de eerste jaren na hun oprichting een zeer interessant platform opgebouwd, met hun CRM-tool. Iets meer dan een jaar geleden introduceerde Teamleader dan de zogenaamde Market Place waarbij ze eigenlijk het platform openstelden voor externe ontwikkelaars om tools te gaan bouwen voor Teamleader. Op die manier kan Teamleader omzet genereren zonder dat ze daar zelf veel moeite moeten voor doen.

GAF(A)M

Platform leadership is een relatief eenvoudig maar erg krachtig strategisch model. Wanneer we kijken naar de big five tech companies, Google, Amazon, Facebook, Apple en Microsoft (kortweg GAFAM), dan zien we dat vier van de vijf voornoemde ondernemingen goed zijn in platform leadership. Microsoft is er wat in moeten groeien, maar Google, Amazon en Facebook zijn eigenlijk groot geworden, precies door platform leadership.

Apple daarentegen valt hier een beetje uit de boot. Ze hebben altijd een erg gesloten businessmodel gehad. Dat is ook de reden waarom experts Apple aanduiden als de eerste van de vijf die mogelijks in de problemen zou kunnen komen. De andere vier hebben een erg open businessmodel. Dat is een probleem voor Apple.

Apple is zich hier uiteraard ook zeer bewust van. Ze zijn dan ook tal van initiatieven aan het nemen om zelf ook platform leadership te gaan implementeren. Ze wedden hiervoor op verschillende paarden, maar het belangrijkste paard zal toch Siri zijn. Bij veel van de nieuwe product-introducties van Apple zie je dat Siri een erg belangrijke plaats krijgt. Denk aan de airpods, die we enkel en alleen met onze stem bedienen, de Apple Watch, die ervoor zorgt dat Siri dag en nacht heel makkelijk beschikbaar is, of de Home Pod, die Siri ons huis laat binnendringen.

Mijn gok is dan ook dat Apple in Siri een potentieel interessant platform ziet, dat zou kunnen worden opengesteld voor externe partijen, om zo platform leadership te implementeren.

Animoji als leerschool

Animoji zou voor Apple in dat opzicht wel eens een erg interessante leerschool kunnen zijn. Animoji heeft namelijk ook het potentieel om als platform te worden uitgerold. Van zodra een groep mensen Animoji op regelmatige basis actief gaat gebruiken, kan het interessant zijn om de Animoji open te stellen voor externe partijen.

Apple is altijd een belangrijke speler geweest in de entertainment-industrie. Het zou dan ook erg logisch zijn als ze zich op deze industrie richten om Animoji als platform te gaan introduceren. Het is perfect denkbaar dat wanneer er een nieuwe Spiderman-film uitkomt, er een Spiderman-animoji beschikbaar wordt gesteld aan de iPhone-gebruikers. De makers van de Spiderman-films zouden Apple dan cash betalen om deze Animoji beschikbaar te krijgen.

Op die manier zou Apple heel veel kunnen leren over platform leadership. Ze zouden erg veel praktijkervaring kunnen opdoen en experimenteren, zonder dat er erg veel op het spel staat. De learnings uit de Animoji-ervaring kunnen ze dan toepassen bij de ontwikkeling van Siri als platform.

Erg benieuwd om te zien of onze voorspelling wat betreft de strategie van Apple klopt! De tijd zal het uitwijzen...

Alle nieuwsberichten