31.10.2016

Digitaal Transformeren, deel drie: innovatie binnen het eigen business-model

Leesduur
Aantal woorden

Digitale transformatie is al een hele tijd een "hot topic" als het gaat over ondernemen. Steeds meer bedrijven en hun managers worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. De economische context verandert snel onder invloed van digitalisering. Van bedrijven wordt verwacht dat ze "transformeren" om de trein niet te missen. Hoe ze dat kunnen doen? Prof Steve Muylle van Vlerick Business School ontwikkelde een model met drie mogelijke manieren om aan digitale transformatie te doen. De afgelopen twee weken bespraken we de eerste twee modellen, vandaag bespreken we het derde en laatste model: innovatie binnen het eigen business-model.



WAT GAAN WE LENEN? WAT GAAN WE VERGETEN?

In de eerste plaats moet worden gekeken naar het businessmodel van het bedrijf dat wil gaan transformeren. De eerste vraag die men zich stelt is de volgende: hoeveel van ons bestaand businessmodel gaan we vergeten? Is dat veel, gemiddeld, of weinig? De tweede vraag: hoe veel gaan we over het muurtje kijken, bij andere bedrijven. Hoe veel gaan we met andere woorden gaan lenen bij andere businessmodellen? Is dat weinig, gemiddeld, of veel?

Afhankelijk van de keuzes die je maakt zijn er drie mogelijkheden. Bedrijven die veel gaan vergeten, en weinig gaan lenen kunnen terecht bij spin-offs of financiële participaties, dit model bespraken we vorige week. Bedrijven die veel gaan vergeten, en ook veel gaan lenen komen uit bij strategische experimenten. Als laatste, de bedrijven die weinig gaan vergeten, en veel gaan lenen, die kunnen gaan innoveren binnen het eigen businessmodel.



WEINIG VERGETEN, MAAR WEL VEEL LENEN

Bedrijven die bij hun core-business blijven, maar wel digitaal transformeren, kiezen ervoor om op zoek te gaan naar digitale toepassingen die in andere sectoren reeds operationeel zijn, en implementeren deze in bestaande processen, om deze processen beter, sneller of efficiënter te laten verlopen.



Klinkt erg abstract, maar er zijn talloze voorbeelden van een innovaties binnen een bestaand businessmodel voorhanden. Heel sterk hierin is KBC. Ze slagen erin om technologie op een heel efficiënte manier te implementeren om hun bestaande processen te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een eenvoudige handeling als geld afhalen uit de bankautomaat. Bij KBC kan het dankzij hun mobiele app zonder dat je je kaart hoeft uit te halen. Eenvoudigweg in je app aangeven hoeveel je wil afhalen en een QR-code op het scherm scannen volstaan. Een prima voorbeeld van een innovatie binnen het bestaande businessmodel.



Een andere spraakmakende case is die van modewinkel Veritas. Tot 2012 had de keten niet eens een website, laat staan een online shop. Dat kwam voornamelijk doordat het bedrijf een vrij bijzondere structuur heeft. Zo zijn sommige Veritas-winkels onderdeel van het Veritas-netwerk, terwijl andere fillialen worden uitgebaat door zelfstandigen.

Toen het management van Veritas met het voorstel kwam een webshop te lanceren waren de zelfstandige uitbaters uiteraard niet opgezet met het plan. Ze vreesden vooral dat mensen meer online zouden kopen, en de winkels dus minder omzet zouden draaien.



Het management heeft echter een creatieve oplossing voor dit probleem gezocht en gevonden. De Veritas-voordeelkaart moest de brug slaan tussen de online en fysieke winkels. Wie iets koopt bij Veritas, of het nu via de webshop of in de winkel is, krijgt punten op zijn of haar voordeelkaart. Deze punten geven uiteindelijk recht op uitnodigingen voor exclusieve Veritas-events, die worden geörganiseerd in de winkels zelf (workshops, presentaties, ...).

Op deze manier hoefde Veritas dus niet aan hun businessmodel te sleutelen, en konden ze toch de stap naar het digitale zetten. Het leverde Veritas niet alleen spectaculaire verkoopcijfers op, maar de zet van het management werd meermaals bekroond met verschillende awards.



DIGITALE TRANSORMATIE, NIET LANGER EEN LUXE-OPTIE

In welke sector je ook actief bent, wat ook je verdienmodel mag zijn, je kunt je als bedrijf niet langer permitteren niet na te denken over de digitalisering. Door nog te veel managers wordt de digitalisering ontkend of geminimaliseerd, door anderen wordt digitalisering als een bedreiging gezien. Nochtans biedt digitale transformatie, als ze goed wordt uitgevoerd, een enorm scala aan opportuniteiten, zowel binnen het eigen businessmodel als daarbuiten.


Vorige week hadden we het over strategische experimenten twee weken terug ging het over spin-offs.


Foto's: Stocksnap.io - KBC.be

Alle nieuwsberichten