29.06.2018

9 Misverstanden over Social Media in de bedrijfswereld

Leesduur
Aantal woorden

Digitaal. Op vandaag wil iedereen digitaal gaan. Dan hebben bedrijven het heel vaak over alles wat te maken heeft met mobile, IoT en web maar amper over social. Nochtans lijkt er tegenwoordig niets meer te kunnen gebeuren zonder social media en toch zijn er in de bedrijfswereld nog altijd wat kanttekeningen rond het professionele gebruik ervan. Het zou te veel tijd in beslag nemen, te veel geld kosten of het gewoon weg geen verschil voor het bedrijf in kwestie. Zever verpakt in 9 misverstanden lijkt het ons!

1. Social media is een bijkomstigheid
Ja, social media wordt door veel zaakvoerders, CEO’s of gewoon door het bedrijf zelf als ‘niet belangrijk’ beschouwd. Het wordt aanzien als een bijkomstigheid terwijl het dit helemaal niet is. Social Media heeft voor de meeste van onze bedrijven een heel belangrijke rol binnen hun digitale strategie.

Social media kan gebruikt worden om het bedrijf te vinden, maar ook om in gesprek te gaan met hen of zelfs om mogelijke klanten te laten samenwerken.

2. We doen maar wat op social media
Vele bedrijven die toch social media gebruiken, doen er gewoon willekeurig wat mee. We moedigen iedereen aan om te gaan experimenteren met social media om na te gaan wat werkt en niet werkt voor het bedrijf. Maar we moedigen dan wel aan om dit gestructureerd aan te pakken.

Bepaal een social media strategie op maat van het bedrijf. Begin met de doelstelling van social media heel helder te formuleren, met de nodige aandacht voor de doelgroep en leg nadien vast welke middelen en kanalen je gaat nodig hebben, wat je precies gaat meten, wat je content is en dus wat de strategie zal worden.

Een social media strategie op maat van het bedrijf, betekent ook dat deze strategie ook de bedrijfstrategie moet volgen. Een product leader gaat nu eenmaal helemaal anders gaan communiceren dan een bedrijf die customer intimacy is..

3. Onze doelstelling op social media is meer sales
In de vorige stap, haalden we al aan dat de doelstelling van je social media strategie het belangrijkste is. Het kan perfect voorkomen dat je verschillende strategieën hebt voor verschillende producten of diensten en dus ook andere doelstellingen hebt. De doelstelling waar de meeste bedrijven echt over zullen beginnen is “wij willen via social media meer omzet”.

Ok, dat is inderdaad wat je wil bewerkstelligen met social media. Maar hoe ga je precies kunnen meten dat bepaalde sales gestuwd of tot stand kwamen door social media? Vooraleer als bedrijf veel te gaan verwachten van mogelijke klanten is het van groot belang om eerst zelf een toegevoegde waarde te creëren. In de plaats van productgericht te gaan posten, denk oplossingsgericht. Hoe brengen mijn producten/diensten een bepaalde oplossing voor mogelijke klanten?

4. Ons bedrijf moet op alle social media-platformen aanwezig zijn
Je hoort het zo in vele bedrijven “wij moeten op Facebook, op LinkedIn, op Instagram, op Twitter, op Snapchat, …” Eeuuhhh echt niet! Wanneer je doelstelling en doelgroep heel helder bepaald zijn, zal ook meteen duidelijk worden welke kanalen je zal (moeten) inzetten om deze doelstelling te kunnen behalen.

Sommige kanalen kunnen gebruikt worden om te luisteren naar de markt, anderen dan weer om bepaalde content te delen met het eigen netwerk of zelfs nog verder daarbuiten.

5. Social media is voor onze marketingmanager
Wat bijna iedere marketingmanager waarschijnlijk te horen kreeg de laatste vijf jaar. Nu, het heeft zijn goede en minder goede kanten om dergelijk takenpakket aan deze persoon te geven.

Het is goed dat er een duidelijke verantwoordelijke gekozen wordt om de social media van het bedrijf te trekken. Maar in de meeste gevallen staat die persoon er dan ook wel helemaal alleen voor om alle social media te beheren, en daarenboven om alle kanalen van content te voorzien. En dit terwijl alle content gewoon voor het rapen ligt binnen het bedrijf, mogelijks bij ieder departement of medewerker. Maar, zoals aangehaald in punt 1, wordt social media vaak gedegradeerd tot een bijkomstigheid waardoor de marketingmanager hiervoor ook nooit de nodige tijd kan vrijmaken of simpelweg niet krijgt.

Dit is dan ook een oproep aan de bedrijven. Wanneer je een social media strategie op poten zet, luister dan naar de mensen binnenin je bedrijf. Wie zit met waardevolle content? Wie heeft skills om wat te delen? Wie kan zorgen voor goede foto’s? Het zijn vaak de operationele mensen die heel wat informatie bezitten maar die als ‘gewoon’ beschouwen en dan ook niet geneigd zijn om deze te gaan delen. Goede content kun je eigenlijk al meteen terugvinden in de vragen die bedrijven krijgen van hun klanten/bezoekers/fans.

Kortom, social media mag nooit, maar dan ook nooit aan 1 persoon worden toegewezen of er van afhangen. De kracht van social media ligt net in het feit dat er zoveel vertegenwoordigers van het bedrijf (kunnen) zijn. Desnoods even kort de medewerkers enkele social media-lessen intern laten volgen. Hoe gebruik ik op een gestructureerde manier mijn LinkedIn? Hoe kan ik waardevolle foto’s of video’s maken?

6. Hoe meer berichten we posten, hoe beter
“Zever, gezever”, hoor je Frankie Loosveld al zeggen. Klopt! Meer berichten posten, is echt niet persé beter. Goede content maken en verdeeld posten, dat is key. 10 verschillende items posten op 1 dag op 1 kanaal zorgt er alleen maar voor dat alle berichten elkaar gaan tegenwerken. Overigens altijd maar een bericht posten naar een landingspagina van je website gaat je niet meteen vooruit helpen want Facebook en andere social media werken dit soort posts alleen maar tegen.

In de strategie kan er perfect uitgewerkt worden welke soort content wanneer en waar gepost kan/moet worden.

7. Niemand heeft interesse in ons bedrijf
Niemand zou interesse in je bedrijf hebben en toch is het bedrijf er en is het winstgevend? Toch best opmerkelijk want wie zijn je klanten dan in dat geval?

Velen argumenteren dan dat social media voornamelijk gericht is op B2C. Ja, misschien zijn Facebook en Instagram meer op B2C geënt dan bijvoorbeeld LinkedIn maar toch zijn de beslissingsnemers in bedrijven ook nog altijd maar mensen. En als je weet dat ongeveer 80% van alle online mensen een Facebook-profiel heeft, weet je dat ook B2B-bedrijven daar meerwaarde kunnen uit halen.

8. Social media levert ons niets op en kost ons veel te veel tijd & geld
Tijd en geld zijn relatief. Een goede strategie zorgt voor heel wat duidelijkheid waardoor er ook heel wat minder tijd verloren gaat. Creatief zijn en creatief denken, dat kost tijd maar kan perfect winstgevende tijd worden. Via social media kan echt wel een mooie ROI gevormd worden.

Het argument dat social media te veel geld kost, is een bewuste keuze van het bedrijf zelf. Adverteren op Instagram en Facebook zijn op vandaag nog stukken goedkoper (en hebben een betere targetting) dan LinkedIn maar moeten ook nuttig zijn.

Gary Vaynerchuk, digital marketing en social media expert, zegt dat de toekomst voor social advertising aantoont dat grote merken zoals Nike, Coca-Cola en Adidas in 2019 zich echt ten volle bewust gaan zijn van de impact van social advertising en hierop dan ook massaal gaan inzetten. Zodanig zelfs dat de kost voor advertising aanzienlijk de hoogte zal inschieten.

Zolang het credo ‘tijd betekent geld’ bestaat, zal social media nooit echt gratis zijn. Het kost namelijk heel veel tijd en energie om een goede social media strategie op te bouwen en te onderhouden. Wanneer je niet bereid bent om deze investering te doen, zal het zich nooit gaan terugbetalen.

9. Social media gaat toch weer weg

Er bestaat zeker een kans dat Facebook en Instagram binnen de komende jaren weer vervangen worden door andere platforms. Toch is social media een op zichzelf staande ontwikkeling (geen trend, want die duren over het algemeen vrij kort) die zich steeds verder blijft voortbewegen. Internet is voor goed veranderd en dat blijft. O ja, morgen (30 juni 2018) is het trouwens Social Media Day 2018, toch niet wat iedere 'trend' voor elkaar zou krijgen..

Zodus, wat gaan jullie doen ;) ?

Vragen rond bedrijfsstrategie, social media strategie of digitale strategie? Hello@dull.be staat altijd voor jullie paraat.

Alle nieuwsberichten