17.11.2017

Social Media gaat verder dan marketing: vijf voorbeelden

Leesduur
Aantal woorden

Intussen is Social Media goed ingeburgerd in ons bedrijfsleven. Grote bedrijven die niets doen op sociale media zijn erg zeldzaam geworden en ook de kleine bedrijven en kmo’s die social media links laten liggen worden steeds zeldzamer. Goed nieuws uiteraard, want sociale media zijn nu eenmaal érg belangrijk geworden. Toch merken we dat de manier waarop Social Media worden ingezet nog steeds erg eenzijdig is: marketing. Nochtans zijn er veel meer mogelijkheden, dat bewijzen deze bedrijven.

Home Barista

Home Barista is een online webshop voor high-end koffietoestellen. Een tijd geleden investeerde Home Barista - een onderdeel van CDS Automaten - in een uitgebreide digitale strategie, deze wordt in verschillende fasen geïmplementeerd, de laatste en meest spectaculaire fase (met onder andere een volledig nieuwe webshop) komt er binnenkort aan. Een onderdeel van deze digitale strategie is een uitgebreid social media beleid. Voor elk van de verschillende sociale kanalen werd (volgens het framework van de “four levels of engagement”) bepaald hoe we ze zouden inzetten.

Zo wordt twitter door Home Barista gebruikt om te “proben”. Dit betekent dat we een aantal hashtags hebben gedetecteerd die interessant zijn om te volgen. Er werd voor Home Barista een account aangemaakt, niet met de bedoeling om zelf te tweeten, maar met de bedoeling om actief deze hashtags te gaan bijhouden om inhoud en informatie te verzamelen die interessant kan zijn. Op die manier slaagt Home Barista erin kort op de bal te spelen als er over bepaalde producten wordt getweet, leuke inhoud wordt gedeeld of bepaalde trends ontstaan.

Toyota

Toen enkele jaren terug bij een bepaald model van Toyota een probleem werd vastgesteld met het gaspedaal (het gaspedaal bleef af en toe ingedrukt, levensgevaarlijk dus) zat het communicatiebureau van Toyota met de handen in het haar. Hoe communiceer je op een aanvaardbare manier wanneer je als bedrijf fouten hebt gemaakt die het leven van duizenden mensen in gevaar hebben gebracht?

Op aanraden van het crisiscommunicatieteam wendde Toyota zich tot sociale media. Jim Lentz, Voorzitter van de Raad van Bestuur en ook COO van Toyota nam een persoonlijke videoboodschap op en deze werd op Youtube geupload. De reacties waren unaniem lovend voor deze manier van aanpak.

Friendsurance

Friendsurance is een nieuw soort verzekeringsproduct, ontstaan in Duitsland. Ze omschrijven zichzelf als een Peer-to-peer verzekering. Verzekeringen zijn eigenlijk een manier om risico’s te spreiden. Door met een groep mensen een bepaald bedrag te betalen spreid je het risico voor wanneer zich een bepaalde gebeurtenis voordoet. Bij klassieke verzekeringen ken je de andere personen die “in de groep” zitten natuurlijk niet. Je weet niet wie nog is aangesloten bij bijvoorbeeld jouw BA-verzekeraar, en dus weet je niet wiens risico jij eigenlijk helpt dragen. Het is dus in de praktijk zo dat het perfect mogelijk is dat jouw premie voor je autoverzekering erg hoog is doordat er een aantal wegpiraten in dezelfde poule als jou zitten.

Bij Friendsurance is het systeem anders. Daar stel je namelijk zélf je poule samen. Je kunt een verzekering afsluiten samen met mensen met wie je bevriend bent. Als je dus iemand kent waarvan je weet dat hij al negen auto-accidenten heeft gehad, zul je deze persoon wellicht niet uitnodigen voor jouw poule. Op deze manier sluit Friendsurance - door sociale controle - de wegpiraten uit.

Cloud

Cloud is een storytelling agency uit Gent. Ze helpen bedrijven met bepaalde ideeën een goed verhaal te bouwen rond hun idee of product, en vertalen dit verhaal vervolgens naar branding, marketing, websites, enzoverder.

Een erg creatief bureau dus. Dit betekent dat ze dag in, dag uit intensief bezig zijn met creatieve processen. Iedereen die af en toe creatief werk levert kent het fenomeen van de “writers block”, waarbij je op een gegeven moment volledig vast zit. Dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren wanneer je twee creaties hebt, en je niet zeker weet welke van de twee de beste is.

Om dit soort problemen aan te pakken heeft Cloud een besloten Facebookgroep aangemaakt. Ze hebben aan deze groep een aantal mensen toegevoegd waarvan zij vinden dat ze een interessante of relevante mening hebben. Telkens ze bij Cloud vast zitten, schakelen ze deze Facebookgroep in om hen te helpen de knoop te ontwaren!

Burger King

Burger King is de koning in het slim inzetten van Social Media. Al moeten we wel eerlijk toegeven dat veel van de acties die ze doen, toch regelmatig terug te brengen zijn tot pure marketing, maar ze zijn te goed om ze links te laten liggen in dit artikel!

Een tijdje terug lanceerde Burger King een actie waarbij ze hun Facebook-volgers uitdaagden. Wie 10 Facebookvrienden verwijderde, ontving een coupon voor een gratis Whopper. Gedurfd! Een tweede actie die ze lanceerden was nog creatiever. Ze plaatsten op hun pagina een formulier. Iedereen die het formulier invulde ontving een coupon, deze keer niet voor een gratis Whopper maar wel voor een gratis Big Mac. Vreemd? Niet helemaal, want wie het formulier invulde werd levenslang geband van de Burger King Facebookpagina. Op deze manier wilde Burger King de kwaliteit van haar Facebookvolgers verhogen. Ze wilden enkel de échte fans overhouden.

Ook aan de slag

De hoeveelheid digital natives die tot de economisch actieve bevolking behoren neemt uiteraard elke dag spectaculair toe. Dat zorgt ervoor dat organisaties die digitaal matuur zijn een streepje voor hebben. Een goed uitgekiende digitale strategie helpt deze digitale maturiteit te bereiken.

Graag ook zo'n digitale strategie binnen je eigen organisatie?

Neem contact met ons op

Alle nieuwsberichten