Zorg dat je de digitale trein niet mist.

Wat is een digitale strategie?

Wanneer we het hebben over een digitale strategie leggen veel mensen automatisch de link met online marketing. Online marketing is zeker een deeltje van een digitale strategie, maar de twee zijn absoluut geen synoniemen.

Bij het ontwerpen van een digitale strategie gaan we op het hoogste niveau van de organisatie kijken welke technologische toepassingen we kunnen implementeren in de bestaande bedrijfsprocessen om zo de algemene prestaties van de organisatie te verbeteren.

In deze definitie zitten vier belangrijke elementen.

Het hoogste niveau van de organisatie

Het heeft geen zin een digitale strategie te ontwikkelen voor de salesafdeling, de marketingafdeling of eender welke tak binnen het bedrijf. De digitale strategie kan pas effectief zijn als ze op het hoogste overkoepelende niveau van de organisatie wordt geïmplementeerd. Alleen zo kan worden gegarandeerd dat we tot een consistente strategie komen, en het is net die consistentie die zo belangrijk is als we succes willen oogsten met onze digitale strategie.

Technologische toepassingen

We gaan op zoek naar technologische toepassingen die vandaag bestaan en waarvan we weten dat ze morgen zullen beschikbaar worden. We delen de technologische toepassingen in in drie dimensies:

  • Online
  • Social
  • Mobile en Internet of Things

We gaan dus op zoek naar toepassingen in deze drie dimensies om te implementeren in onze bestaande bedrijfsprocessen.

Bestaande bedrijfsprocessen

Zoals hierboven aangehaald wordt bij de term digitale strategie snel de link gelegd met marketing. Marketing is zeker een deeltje van een digitale strategie, maar we gaan verder. We werken rond in totaal tien bedrijfsprocessen:

  • Exploratie: hoe vinden wij onze klanten, en hoe vinden onze klanten ons?
  • Validatie: Hoe kunnen we het vertrouwen van en in onze klanten verhogen?
  • Prijszetting: Hoe bepalen we onze prijzen?
  • Betaling: Hoe kan onze klant betalen voor het gebruik van onze diensten of producten?
  • Logistiek: Hoe zorgen wij ervoor dat onze diensten of producten onze klant bereiken?
  • Service: Wat kunnen wij nog doen voor onze klanten buiten onze kerntaken?
  • Configuratie: Hoe kunnen onze klanten onze diensten of producten aan hun specifieke eisen aanpassen?
  • Samenwerking: Hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten onderling en onze mensen onderling informatie uitwisselen?
  • Dataverzameling: Welke data verzamelen wij en op welke manier doen wij aan dataverzameling?
  • Data-integratie: Wat doen wij met de data die we verzameld hebben?

In elk van deze processen gaan we op zoek naar technologische toepassing uit elk van de drie dimensies die we kunnen implementeren om dit proces te digitaliseren.

De algemene prestaties van de organisatie verbeteren

Heel vaal leiden digitale strategieën tot organisaties met veel digitale toeters en bellen. Flitsende online marketing, hippe AR en VR toepassingen en spectaculaire Artifical Intelligence tools. Allemaal prima natuurlijk, maar brengt het ook iets op?

Wij zijn ervan overtuigd dat een investering in digitale strategie vooral een hoge Return on Investment moet kunnen garanderen. Dit doel plaatsen wij altijd centraal. Dit betekent dat we aan de hand van onze digitale strategie willen proberen de kostenefficiënte te verhogen en de omzet te laten groeien.

Meer lezen?

Klinkt interessant? Laten we aan de slag gaan! Laat hieronder je e-mailadres na, dan nemen wij contact met je op.

Contacteer mij



Verstuur
Terug naar Onze diensten