Steek boven het pak uit.

Wat is strategie?

Strategie is intussen een heus modewoord geworden. Voetbaltrainers hebben het over hun strategie als ze over de opstelling praten, marketeers hebben het over de marketingstrategie, advocaten broeden op een juridische strategie en militairen hebben een oorlogsstrategie. Al die verschillende contexten maken het er natuurlijk niet makkelijker op! Maar wat bedoelen wij als we het hebben over strategie?

Bij ons gaat het over strategie in de bedrijfseconomische zin van het woord. In die context is dit de definitie van strategie:

Een strategie is een samenhangend geheel van keuzes die ervoor zorgen dat een organisatie een unieke positie verwerft in de sector waarin ze actief is.

In deze definitie zitten twee heel belangrijke elementen:

  • Keuzes: strategie gaat om keuzes maken
  • Uniek: het gevolg van die keuzes moet zijn dat je een unieke speler bent in je sector

Een helder framework

Zomaar een paar keuzes maken, dus. Simpel, of niet? Het klinkt iets eenvoudiger dan het is. De keuzes moeten natuurlijk wel gegrond zijn, en liefst ook theoretisch onderbouwd. Daarom werken wij bij het uitwerken van een strategie altijd vanuit een wetenschappelijk ontwikkeld kader.

We gaan meerbepaald op zoek naar antwoord op vier vragen:

• Wie bedienen wij?
• Wat bieden wij?
• Wat is ons waardevoorstel?
• Wat is ons operationeel model?

Deze vier vragen vormen de fundamenten van ons strategisch plan. Ze bakenen als het ware de vier domeinen af waarbinnen wij keuzes moeten maken.

Een aanpak op maat

Hoe we met strategie aan de slag gaan verschilt heel sterk van bedrijf tot bedrijf. Er zijn erg veel parameters die een invloed hebben op onze manier van werken. Denk bijvoorbeeld aan de grootte van de organisatie, maar ook de samenstelling en achtergrond van het management team of bijvoorbeeld de strategische oefeningen die in het verleden reeds hebben plaatsgevonden.

Een strategy-workshop, een ideaal vertrekpunt

Wil je graag aan de slag met strategie binnen je eigen organisatie? Dan kan onze strategy workshop misschien wel iets voor jou zijn. Op een halve dag tijd maak je samen met je management team kennis met het strategy implementation framework en wat dit framework betekent voor de eigen organisatie.

Na de workshop heb je een heel duidelijk antwoord op volgende vragen:

  • Wat is strategie?
  • Waar staan wij met onze organisatie op gebied van strategie?
  • Welke acties moeten we nemen om het beter te doen?

Na afloop van de strategy workshop heeft elke deelnemer een eigen concreet actieplan, gestoeld op ons framework.

Dit is wat enkele van onze klanten zeiden na afloop van de Strategy Workshop:

Bart van ConXioN:

Karel-Jan straalt het uit dat hij graag zijn job doet en dat heeft een grote meerwaarde en verhoogt het engagement van de groep daardoor!

Alexander van Aptus:

Duidelijke workshop, vlot gebracht. Zet aan tot nadenken, missie geslaagd dus!

Charlotte van Ring Shopping

Door DULL zien wij opnieuw het bos door de bomen op gebied van onze strategie

Een strategy workshop kost € 1800,- excl. BTW voor management teams tot 10 personen.

Aan de slag? Prima! Laat hierna je gegevens na, wij nemen snel contact met je op!

Contacteer mij



Verstuur
Terug naar Onze diensten