Spectaculaire resultaten op een heel korte tijd?

Er is een heel groot verschil tussen de entrepreneurial workshop en de strategy workshop. Waar tijdens de entrepreneurial workshop het bestaande businessmodel in vraag wordt gesteld, gaan we er in de strategy workshop vanuit dat het businessmodel solide is. In plaats van te werken aan het businessmodel, gaan we nu nadenken over de strategie van de organisatie.

DOEL VAN DEZE WORKSHOP

Maar liefst 80% van de bedrijven heeft op vandaag helemaal geen strategie. Nochtans heeft onderzoek uitgewezen dat een goeie strategie helemaal bovenaan staat op het lijstje met elementen die ervoor zorgen dat een bedrijf succesvol wordt. Bedrijven zonder strategisch plan die ervoor kiezen een strategie op te maken en deze succesvol kunnen implementeren kunnen hun winst verdubbelen binnen de twee à drie jaar. Met deze workshop willen we ondernemers helpen een eerste stap in die richting te zetten.

Samen met de ondernemer gaan we op zoek naar de juiste keuzes die ervoor moeten zorgen dat de organisatie een unieke positie verwerft in de sector waarin ze actief is. We geven nieuwe inzichten en tools rond alles wat te maken heeft met strategisch management.

HOE WE TE WERK GAAN

Er worden een aantal interactieve oefeningen en assessments opgezet waardoor we zicht krijgen op de strategische positie van de onderneming op vandaag. Dit vormt als het ware ons vertrekpunt. Vervolgens gaan we werken op vier verschillende domeinen:

  • Wie bedienen wij?
    We gaan nadenken over de keuzes die kunnen worden gemaakt op gebied van het klantensegment. Op welk segment focussen onze concurrenten zich en hoe kunnen wij ervoor zorgen dat we ons hierop kunnen onderscheiden?

  • Wat bieden wij?
    Binnen dit domein gaan we echt kijken naar ons aanbod: waarmee stappen wij naar de markt? Hoe is ons aanbod samengesteld? Welke keuzes kunnen we maken om dit te optimaliseren?

  • Wat is ons operationeel model?
    Strategie is pure economische wetenschap. Er zijn bibliotheken volgeschreven over de verschillende operationele modellen. Aan de hand van een aantal oefeningen gaan we eerst op zoek naar het meest geschikte model voor de organisatie in kwestie om vervolgens de brug te maken van de complexe theorie achter dit model naar de dagdagelijkse praktijk van de organisatie.

  • Wat is ons waardevoorstel?
    Sterk gelinkt aan het operationeel model is het waardevoorstel. Ook hier gaan we opnieuw een praktijkoefening doen die tot inzichten en vervolgens tot een concreet advies moeten leiden.
    De strategy workshop zal geen strategisch kmo-plan vervangen. Het kan er wel voor zorgen dat je als ondernemer een aantal basiscompetenties en vooral belangrijke inzichten verwerft in de strategische modellen die het best bij jouw organisatie aansluiten.

DUUR VAN DE WORKSHOP
Deze workshop neemt standaard een halve dag in beslag.

Contacteer mij



Verstuur
Terug naar Workshops