Wat is het DNA van jouw organisatie?

THE VISIONING WORKSHOP

Strategisch besturen begint met een visioning-proces. Tijdens dit proces worden een aantal duidelijke en essentiële stappen doorlopen om uiteindelijk tot een goeie missie & visie te komen. Bij DULL noemen we deze -eerder oubollige- begrippen identeit en perspectief.

IDENTITEIT & PERSPECTIEF

Waar sta je voor als organisatie? Waar wil je naartoe? Wat is het DNA van jouw organisatie?

Het is ongelooflijk belangrijk dat bedrijven op deze vragen een helder en eensluidend antwoord kunnen geven. Een duidelijk afgelijnde identiteit en perspectief helpen organisaties zich te positioneren en het management om beslissingen te nemen. Een identiteit en perspectief bepalen het DNA van de organisatie. Voor organisaties die door een transformatie- of changetraject gaan biedt een heldere identiteit een stevige houvast. Bedrijven die hun identiteit en perspectief niet hebben gedefiniëerd lopen het risico op de duur het noorden kwijt te raken en het bos door de bomen niet meer te zien. Bovendien biedt het proces waarbij de identiteit wordt gedefiniëerd - het visioning proces - een grote kans om de betrokkenheid bij medewerkers te verhogen.

Identiteit

Een identiteit biedt een antwoord op de vraag: “waar staan wij voor?” De identiteit van een organisatie zorgt ervoor dat alle neuzen binnen het bedrijf in dezelfde richting wijzen. Bovendien wordt aan de hand van de identiteit een uniform beeld van de organisatie opgehangen. De identiteit moet worden vertaald naar een huisstijl, marketingplan en communicatie die perfect aansluit bij de organisatie.

Perspectief

“Waar willen we als organisatie naartoe?” Deze vraag wordt beantwoord door het perspectief. Een goed geschreven perspectief straalt ambitie uit en kan medewerkers motiveren en inspireren.

DOEL VAN DEZE WORKSHOP

Het uiteindelijke doel van het visioning process is om tot een heldere identiteit en een duidelijk perspectief voor de organisatie te komen. Zowel de identiteit als het perspectief hebben eigenlijk twee doelen, één intern en één extern.

  • Interne doel Identiteit: Alle neuzen in dezelfde richting krijgen
  • Interne doel Perspectief: Inspireren van de mensen binnen de organisatie
  • Externe doel Identiteit: Een uniform beeld van de organisatie ophangen
  • Externe doel Perspectief: Ambitie uitstralen naar de buitenwereld toe

CONCLUSIE

Identiteit- en perspectiefformulering is niet iets waar je licht over gaat. Het heeft een enorme impact op de organisatie. Het legt (voor een deel) het DNA van het bedrijf bloot, en bepaalt de richting dat het bedrijf zal inslaan op lange termijn. Een goede identiteit houdt bovendien rekening met alle stakeholders, met de economische, technologische, socio-culturele en politieke context, vertaalt de doelstellingen op korte en op lange termijn, …

Het formuleren van een goede identiteit & perspectief is geen eenvoudige opdracht. De opdracht uitbesteden is bovendien geen optie, een identiteit wordt opgesteld door de organisatie zelf. Wel kan een externe partij het proces begeleiden. Bij DULL hebben we een specifieke methode ontwikkeld waarbij we samen met het management en de zogenaamde coalition of the willing een traject doorlopen dat uiteindelijk moet leiden tot een heldere identiteit en perspectief.

DUUR VAN DE WORKSHOP

Deze workshop neemt standaard een halve dag in beslag. Om de identiteit & perspectief te bepalen, verkiezen we ervoor om op een inspirerende locatie aan het werk te gaan om zo tot de beste resultaten te komen.

INFO

Verstuur

Bedankt. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!